fredag 2 januari 2015

Min garnutmaning 2014

I snart två år har jag fört in alla garnköp och allt jag stickar/virkar/krokar i ett excel-dokument. Det gör det lätt att hålla reda på balansen mellan garn in och garn ut. Det är för att utmana mej själv att använda garn jag redan har istället för att köpa nytt. Det har också fått mej att tänka efter innan jag köper garn men visst har det blitt lite impulsköp. Lite är helt ok men när det blir mycket kan jag känna mej stressad och det är ju inte meningen att man ska känna stress över en hobby. Det ska enbart vara roligt. 

Årets sista projekt på tork

Utmaningen 2014 var att ligga på mer minus vid årsskiftet än året innan och det lyckades jag med. 2013 gjorde jag av med 910 g mer garn än jag köpte och 2014 gjorde jag av med 1110 g mer garn än jag köpte. Nu byter jag blad och börjar på årets utmaning som är att jag ska göra av med minst 1000 g mer garn än jag köper. Med den här utmaningen minskar jag mitt garnlager rejält och det tycker jag är bra.

Handarbetsmässigt var 2014 inget kanonår. Första halvåret var jag trött efter helvetesförkylningen som tog ett rejält grepp om mej i slutet på 2013 men jag har ändå gjort av med 2360 g garn och köpt 1250 g garn. Det mesta under hösten.


Det var nära att jag klickade hem lingarn på nyårsafton. Jag var sugen på att kroka en tröja till sommaren och garnet skulle inte komma förrän efter årsskiftet och då var det ny räkneperiod men jag besinnade mej och beställde några böcker på AdLibris om krokning istället. Måste nog kroka lite mera först innan jag ger mej på en tröja. Tänker lära mej bl a förkortade varv och spetskrokning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar