torsdag 6 september 2018

Livstycket

Förra måndagen började dräktkursen igen och jag kom igång med livstycket till Fräknedräkten. Det ska sys i grönt ylletyg. Den översta bilden är den som stämmer bäst färgmässigt men färgen är något ljusare och klarare på riktigt. 


Alla mönsterdelar är utlagda på enkelt tyg. Innan tillklippning sydde jag tråckelstygn runt alla mönsterdelar innan jag klippte ut dom med sömsmån. 1 cm runt alla mönsterdelar utom sidstyckena där jag lade till 1 cm extra på varje sida ifall livstycket behöver läggas ut någon gång i framtiden.


När jag klippt ut alla delar så använde jag dom som mallar till fodret som jag klippte i dubbelt ganska grovt halvblekt linne som är mörkare i färgen än på bilderna. Delarna i ylle har jag kastat runt kanterna så tyget inte repar upp sej.


Bakstycket i fodret ska vara utan söm bak så det lade jag mot vikt kant och fick klippa till en liten foderbit till den ena skörtfliken bak.


Det kanske inte syns så bra på bilderna men tråckelstygnen skulle sys med tre korta och ett långt stygn hela vägen runt för att lätt kunna se skillnad mellan framsida och baksida. Ylletyget är liksidigt men eftersom man syr fram- och baksidor för sej med foder och allt innan allt sys ihop så är det en fördel att veta att man inte råkar sy två exakt likadana framstycken. Det förutsätter förstås att man lagt ut mönsterdelarna rätt. Det kändes lite som att sy morsekod på tyget. Tre korta och en lång blir ett v.


Innan nästa kurstillfälle på måndag har jag tänkt mej att jag ska sy ihop alla sidsömmar med efterstygn. Det är 8 stycken och dom är ca 25 cm långa så det ska jag nog fixa. Sömmen mitt bak på ryggen hann jag sy på kursen i måndags. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar