tisdag 29 december 2015

Kattduk

Min svägerska har suktat efter min skördeduk många gånger. Jag har frågat vilka färger hon skulle vilja ha men svaret har varit en precis likadan som min. Men då har jag sagt nej. Dels är det inte roligt att göra en till likadan och dels så hade jag inte tyger kvar så det räckte till en till. Jag hade lite funderingar på att sy en duk till henne i julklapp förra året men så är det det här med färger. Det känns inte riktigt bra att pracka på någon en duk med mina färgval som kanske inte alls går hem hos mottagaren. Men så i höstas fick jag en hint om färger. Då blev det genast lite lättare. 


Jag hade ett charmpack med japanska tyger som jag köpte på symässan för flera år sedan. Färdiga rutor på 10 x 10 cm som det bara var att sy ihop. 33 rutor använde jag till duken. Jag tror att det var 70 rutor i packen. Det mesta utom siffrorna står på japanska men gissar att det handlar om antalet. Lite kviltning i diket och runt rutorna innan jag gjorde kattapplikationerna. Katterna är från ett täcke i Fat Quarter nr 2/2015.


Bakstycke och tittkanter är från en av min brors avlagda skjortor. Katterna och kantbandet är  i batiktyger köpta på symässan för tre år sedan. Det känns bra att kunna använda det jag har i gömmorna. Det enda jag köpte till duken var mellanlägget från Bibbis Textil


Logga och årtal i ena hörnet såklart. Det kan vara roligt att komma ihåg när den blev sydd. Storleken på duken är ca 27 x 94 cm.



Jag kan tillägga att svägerskan blev mer än nöjd med sin julklapp.



2 kommentarer:

  1. Gillar! Inte minst dina tankar om att ta till vara det man har och göra något nytt och vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag är inte mycket för att shoppa och gillar dessutom det här med återbruk. En bra kombination!

      Radera