söndag 17 april 2016

Home Spa

Jag föredrar att tvätta mej med fast tvål och tvålresterna använder jag i en tvålpåse i duschen. Min gamla tvålpåse av lingarn hade töjt ut sej så tvålbitar ramlade ut genom hålen. Den var virkad i stolpar och luftmaskor så när jag bestämde mej för att göra en ny så gjorde jag den med fasta maskor och luftmaskor för att minska risken att tvålen "rymmer". 


När Svarta Fåret kom med ett garn i polyester som är tänkt för den här typen av virkning så köpte jag ett nystan direkt men det blir inget mer av det garnet för min del. Det var så himla jobbigt att virka i. Jag såg knappt var maskorna fanns i det jag virkade så jag virkade mellan maskorna istället för i dom. Jag använde hela nystanet till dom här två spagrejerna och är glad att det är slut.


Duschboll
Garnåtgång: ca 75 g Home Spa från Svarta Fåret
+ en liten rest vit akryl till snodden
Virknål: 6 mm
Mönstret är Virkpias. Hennes blogg är borttagen men mönster finns här.

Jag gjorde tvålpåsen först och garnet som var kvar räckte inte riktigt till duschbollen. På sista varvet virkade jag 1 st, 1 lm, 1 st istället för 3 st men det räckte inte varvet ut ändå så jag avslutade med några halvstolpar och några fasta maskor. Det syns inte att det fattas en massa maskor på sista varvet.


Tvålpåse
Garnåtgång: ca 25 g Home Spa från Svarta Fåret
+ en liten rest vit akryl till snoddarna
Virknål: 5 mm

Så här gjorde jag tvålpåsen:

Om man vill få plats med en helt ny tvål i tvålpåsen så får man öka några maskor i uppläggningen. 

Uppläggning: 12 lm
Varv 1: 1 fm i 4:e lm från nålen *1 lm, hö 1 m, 1 fm*. Upprepa *-* till sammanlagt 5 lm-bågar, 1 lm, 1 fm i samma lm som sista fm, *1 lm, hö 1 m, 1 fm i fm* på undersidan av uppläggningen. Upprepa *-* till sammanlagt 4 lm-bågar, 1 lm, 1 sm i 1:a lmb = 10 lmb runt om uppläggningen = botten.
Varv 2: *1 fm i lmb, 1 lm*. Upprepa *-* tills arbetet mäter ca 10 cm eller önskad höjd (spiralvirkning) 1 sm i nästa lm.
Nästa varv: 3 lm, *1 lm, 1 st i nästa lm* Upprepa*-* varvet ut, sm i 3:e lm.
Sista varvet: sm i nästa lm, *1 fm i lm, 1 lm*. Upprepa *-* varvet ut, sm i 1:a fm.
Ta av garnet och fäst.
Virka 2 snoddar och trä genom stolpvarvet.


Jag har testat både duschboll och tvålpåse. Tvålpåsen är perfekt. Lite rivig som jag vill ha den. Duschbollen är jag inte riktigt nöjd med. Det går åt mycket mer duscholja med den är med min köpta duschboll så jag fortsätter använda den köpta i duschen och den här kan jag använda till torrmassage av huden för den är skönt rivig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar