fredag 9 november 2018

Livstycket - framstyckena

Det har skitit sej totalt med mitt mål att blogga en gång i veckan men det får vara så. Min högra axel har bråkat med mej ett bra tag nu. Det blev visst lite för mycket för den med allt slipande, målande och tapetserande i hall och vardagsrum. Mår inte axeln bra så mår inte mitt huvud bra heller. Värken i axeln börjar ge med sej men huvudvärken vill inte riktigt släppa än. Jag försöker vara snäll mot min kropp nu och inte göra så mycket med armarna förutom lite träning. Ett tag fick jag nästan lite panik när jag inte fick så mycket sytt på livstycket och kursen började närma sej sitt slut men sen satt jag förra veckan och sydde varje dag tills jag kände att jag kommit ikapp.


Bitarna till framstycket är ihopsydda och sömsmånen invikt mot baksidan utom i sidsömmen. Det är lite lustigt att det som kallas sidsöm här egentligen är i ryggen. I vanliga fall har man ju sidsömmen mitt under armen.


Så här ser det ut från avigsidan med förstärkning av små bitar vlieseline där jag måste klippa ända in till sömmen. Jag hade kunnat göra framstycket i ett enda stycke utan mittbitarna men jag ville ha med dom ifall livstycket någon gång i framtiden behöver läggas ut. Hoppas bara att jag slipper göra det.


Här har jag lagt ut fodret under framstycket och tråcklat fast det med flera lodräta rader tråckelstygn.


Nästa moment var att vika in sömsmånen på fodret och nåla fast utom i urskärningen fram. Där skulle jag klippa upp ända till kanten men väntade med det tills jag sytt ända fram.


Här är fodret fastsytt med fållstygn där stygnen syns som små vita prickar på framsidan. Jag har lämnat öppet upptill där spröten ska stickas ner. I urskärningen framtill har jag sytt med täta langettstygn eftersom där knappt är någon sömsmån.


Så här ser framstyckena ut nu. Jag har sytt kanaler med efterstygn för spröten. Snörhålen är först gjorda med en tjock pryl i plast som jag fick tvinga igenom tyget utan att trådarna gick av. Sen är dom sydda med täta stygn i lintråd. Snodden är gjord av dubbelt tunt oblekt lingarn. Ulla C kallar den för scoutsnodd men när jag googlade på det så fick jag ingen träff på hur man gör en sån men däremot fick jag träffar på fingerpåtning. Se här om du vill veta hur jag gjorde snodden.

Nu är det bara en gång kvar på dräktkursen men jag har kommit så långt på livstycket så paniken har lagt sej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar