måndag 27 augusti 2012

Svartvita fjärilsväskor

Det här är en lite annorlunda modell än mina vanliga kassar men nästan lika lätt att sy. Mönstret är från Linnzan och tyget från IKEA. 2007 står det på stadkanten. Det har legat i mitt skåp några år. Jag klippte och sydde en kasse nästan klar, bara axelbanden fattades men jag tyckte modellen var lite konstig. Jag för min del skulle ha gjort kassen både bredare och lägre. 
Så här såg den ut då:
En långsmal konstig påse! Men så tittade jag på Linnzans mönster igen och såg att jag hade klippt väskpåsen åt fel håll. Den skulle vara på tvären dvs bredare och lägre. (Hjärnsläpp igen!) Som tur var hade jag tyg kvar så det räckte till en kasse till. Den felklippta kortade jag av lite och gjorde en mindre överkant och kortare axelband. Så blev det två fjärilsväskor istället för en och det hade det inte blivit om jag inte hade gjort fel.


Så här ser kassarna ut inuti. Ett rött bomullstyg med vita änglar på som min svärdotter A har köpt.

Den stora kassen har jag gett bort till en vän i Dalarna men den lilla kassen behöll jag själv.

2 kommentarer:

  1. Hej! Trevligt att ha hittat din blogg och vilka roliga minimormorsrutor du gjort till örhängen, funderade på att virka mig ett armband och tyckte det skulle bli smått :) Tittar snart in igen, Karin

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Vad kul att du har hittat hit.
    Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera