söndag 11 november 2012

Pannacotta från grunden

Eftersom det pågår tomteverkstad här och inget handarbete finns att visa upp i bloggen så tänker jag bjuda på ett grundrecept på den enklaste och godaste efterrätten som finns.


Pannacotta för två

Lägg 1 gelatinblad i kallt vatten. Koka upp 2 dl vispgrädde. Rör ner valfri smaksättning. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i grädden. Låt svalna en stund och häll sen upp i två glas och ställ in i kylen några timmar. Dekorera med  t ex bär eller frukt.

Förslag på smaksättningar: äkta vaniljpulver eller vaniljstång, mörk choklad, rivet skal av apelsin, lakritspulver.

Här har jag gjort två olika smaker av en sats. Jag skrapade ur fröna ur en halv vaniljstång och rörde ner i grädden innan jag rörde ner gelatinbladet. Jag hällde hälften av grädden i ett glas. Sen blandade jag ner några rutor mörk choklad i resten av grädden och hällde det i ett annat glas. Vaniljpannacottan dekorerade jag med riven mörk choklad och physalis. Chokladpannacottan fick några hallon som dekoration. 

2 kommentarer:

  1. Så roligt att hitta en ny trevlig blogg!
    Pannacotta är supergott! I December blir det med saffransmak här!
    Melodys matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du har hittat hit! Välkommen tillbaka!
      Pannacotta med saffranssmak har jag inte testat men det måste jag nog också göra i december.

      Radera