fredag 22 mars 2013

Brambles

Min äldsta dotter J hade blivit av med sin mössa som jag virkade för några år sen och var lite ledsen för det så jag har stickat en ny mössa i baskermodell till henne. Inte ett dugg lik den gamla varken i färg eller modell. En ganska snabbstickad mössa med flätmönster i kanten men bara mosstickning och räta maskor på toppen.


Den såg inte bra ut innan blockning och kändes inte bra på heller men efteråt blev den riktigt bra. Den här modellen kan det nog bli fler av.


Mönster till baskern Brambles finns här.
Garn: ca 70 g ljuslila Ulrika från Svarta Fåret.
Stickor: rundsticka 3,5 och 4 mm.
Stickad med Magic Loop som oftast numera.


Och hur blockar man en basker! Med en tallrik som hade kunnat vara något lite mindre än min. Blöt ner baskern ordentligt och vrid ur överflödet i en handduk. Trä en lång garnände runt baskern mellan resår och "kropp". Trä baskern över tallriken och dra åt garnänden så toppen blir lagom sträckt. Knyt ihop garnänden. Dra i resåren så den ligger vertikalt (uppåt/neråt). Jag ställde tallriken på ett glas för att garnet skulle få lufttorka ordentligt.



Den gamla mössan var virkad i blått och rött eftersom J är ett stort Barcafan. Hon glömde den på jobbet en dag och nästa dag var den borta. Någon som frös om huvudet kanske. Nu slipper J frysa om sitt i alla fall eftersom våren låter vänta på sej.

1 kommentar:

  1. Den är ju vårig i färgen iaf, även om det är en mössa :) Jättefin!

    SvaraRadera