lördag 6 april 2013

Granny-wheel-square-trasa

Jag blev visst lite biten av att virka disktrasemormorsrutor. Mormorsrutor är roliga att virka. Tröttnar nog aldrig på dom. Den här gången blev det en ruta med rundel inuti. Garnet är samma som till den förra disktrasan. Jag köpte 3 nystan för 100:- på symässan för ett år sen. Jag har ett rött nystan kvar. Blir det också en disktrasa månntro?


Rutan är ca 30 x 30 cm. (Jag har ca 5 m kvar av garnet.)
Garn: BambooIsGreen (90% bambu och 10% soja)
Virknål 4 mm

Mönster på svenska till "Granny wheel square" finns här. Min ruta är ju betydligt större än i mönstret men dom 5 första varven är som i mönstret. Dom 2 sista varven innan uddkanten är också som mönstrets 2 sista varv men jag har förstås fler stolpgrupper mellan hörnen. Däremellan har jag ökat ca 12 maskor på varje varv. Antingen som stolpar eller luftmaskor, men med max 2 luftmaskor mellan varje stolpgrupp. När stolpgrupperna blev på 6 stolpar delade jag upp dom nästa varv så det blev 3 stolpar i varje grupp. Fanns inte så mycket tanke bakom det här men det blev rätt så ok men lite rundade kanter blev det förstås.

Uddkant: virka *2 fm, 3 lm, 1 fm i 1:a lm, hoppa över 1 m* upprepa * - * varvet ut.

Disktrasor i det här garnet blir ganska så mjuka men suger bra. Mina tidigare favoritdisktrasor är vävda (köpta) i hälften bambu och hälften bomull. Dom är mycket grövre än dom här virkade trasorna men jag gillar dessa också. Har aldrig tyckt om dom där svampiga sakerna dom flesta  har. Ett litet tips för att fräscha upp disktrasan: Blöt ner den ordentligt och lägg den i mikron på högsta effekt i 3 minuter. Skölj med kallt vatten och du har en fräsch trasa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar