lördag 6 juli 2013

Att slakta en tröja

Jag har länge tänkt att jag ska slakta en tröja (eller flera) och nu äntligen har det blitt av. 
"Billigt-garn"-Anna ger råd och tips på hur man gör när man återvinner garn. Se här


Den handstickade tröjan köpte jag på loppis förra året för 40 kronor. Lite då och då har mitt loppis rea med 50% på vissa plagg och när det är rea på stickat eller jeans brukar jag fylla på mina förråd. Jag har 7 tröjor till som väntar på slakt men det här var den enda handstickade. Tröjor som inte går att tvätta i 60 grader stoppar jag i frysen (tar död på ev mal) i en vecka innan jag tvättar dom.

Så här gjorde jag



Först skulle alla noppor bort. Jag har en batteridriven noppborttagare men jag hade inga batterier i rätt storlek hemma så det fick bli en rakhyvel istället men det fanns nästan inga noppor alls på tröjan.


Jag började med att sprätta bort hals-och sprundkanter . Sedan sprättade jag upp alla sömmar, som var handsydda med efterstygn så jag fick använda sprätten i stort sett hela tiden. Inga genvägar här inte men efter några kvällar med sprätten var tröjan filead.


Då var det dags att börja nysta upp garnet och det gick relativt smärtfritt. Lite trassel ibland vid garnbyte förstås. Jag misstänkte att det här var ren ull (luktar ull och kliar mot halsen) så jag tvättade halskanten i en tvättpåse i 40 grader tillsammans med min vanliga tvätt och den tovade ihop sej lite.


Jag har (ännu) inget härvträ och man tager vad man haver. Den här träbiten med pinnar i är en del av min gamla garnvinda. Härvorna blev inte så långa i den som dom normalt brukar vara. Dom blev 100 cm mot 150 med härvträ. 


Sedan var det tvättdags. Anna tvättar sina härvor i badkaret men sånt uppskattar inte min gamla rygg så det fick bli handfatet istället. Jag tvättade en härva i taget i ljummet vatten med lite ulltvättmedel i men för att göra det enklare och miljövänligare lade jag varje tvättad härva i en hink. 


När alla härvor var tvättade sköljde jag dom en i taget i nytt vatten och lade dom sköljda härvorna i en balja. Jag sköljde varje härva tre gånger och i sista sköljvattnet hade jag lite ättika.


Så var det torkningen. Jag hade 18 härvor av varierande tjocklek som skulle hängas på tork. Jag fick tänka till lite men så kom jag på den ljusa idén att lägga en gardinstång över torkställningen i badrummet och hänga härvorna på den och en lätt galge i varje härva som tyngd så var det klart för torkning. (Fast galgarna hade jag kunnat skippa såg jag sen hos Anna, ullen tynger ner sej själv så bra ändå).


Av 618 g tröja fick jag 585 g garn i 18 härvor av mycket varierande storlek. Den största väger 89 g och den minsta är det inte många meter i.

Jag fick blodad tand av den här slakten och har redan börjat på nästa men när det blir dags att göra härvor ska jag ha ett härvträ. Har beställt en NiddyNoddy från CoolWool.

Vad ska jag göra med det här garnet då? Det får ni se nån annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar