torsdag 1 augusti 2013

Mitt handarbetsbibliotek, del 1

Jag har en himla massa böcker och en hel del av dom är handarbets- och pysselböcker. Jag har som tanke att skriva lite då och då om mina handarbetsböcker. Det här är första inlägget av förhoppningsvis många fler. Hoppas ni hittar nåt intressant och kanske lite inspiration til nya stordåd.


Mitt senaste bokköp från AdLibris: en bok om frihandskviltning. Jag är en feg kviltare som kör på med raka sömmar men nu ska det bli ändring på det. Jag har köpt en frihandspressarfot till min nya symaskin och tänker lära mej nåt nytt. Det blir så mycket mer liv i ett lapptäcksarbete som är frihandskviltat.


 

En av mina äldsta böcker är nog Fiskartröjor av Uuve Snidare. Det roligaste med den här boken är att det är så mycket historia i den. Om stickning i allmänhet men även om dom olika fiskartröjorna som finns med. Det finns mönster till 18 olika tröjor. Min favorit är nog Guernseytröjan eftersom jag föredrar tröjor med struktur istället för färg.


En annan "gamling" är den här boken om Lapptäcken. Jag har bara sytt fyra lapptäcken i hela mitt liv men den tekniken går ju att använda till annat också. Idag kan jag tycka att den här boken är ganska tråkig jämfört med alla nyare böcker om lapptäcken och såna finns det många av.

 

Kaffe Fassets böcker från början av nittiotalet innehåller lite mönster och mycket inspiration för den som tycker om hans brokiga arbeten. Jag föredrar strukturmönster istället för färgmönster i  stickat men böckerna är roliga att bläddra i.


Jag har ingen aning om när den här boken hamnade i mitt handarbetsbibliotek. Jag har nog aldrig gjort nåt ur den men den är också rolig att bläddra i.


I början på detta seklet tillverkade jag alla mina cremér själv av ekologisk rapsolja. På den tiden fanns det inte så mycket att välja på om man ville ha naturliga produkter. Jag köpte mina råvaror hos Crearome som ägs av Finn som har skrivit boken "Skapa din egen Naturkosmetika". Den använde jag flitigt fast jag gjorde mina egna experiment också. Idag köper jag Rapsodines produkter på hälsokosten.


Guldet från växterna handlar om vegetabiliska oljor och fetter. Den innehåller en hel del recept också. Även den här boken är skriven av Finn Andersen (numera Lendelund).


Roliga tvålboken om hemmagjorda badprodukter, inte bara tvål. Av Anna Salvesen och Finn Andersen. Dom här tre böckerna kanske inte platsar i handarbetsbiblioteket men väl i hantverksditot.


Jag hade tänkt göra inlägg om mina handarbetsböcker enbart på sidan "Mitt handarbetsbibliotek" men har inte lyckats klura ut hur man gör flera inlägg på en ny sida. Därför gör jag inlägg om böckerna på den vanliga sidan först och kopierar det sedan till "Mitt handarbetsbibliotek". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar