söndag 27 april 2014

Gott LCHF-bröd

En arbetskamrat som vet att jag inte äter bröd med vanligt mjöl i lät mej smaka på ett bröd som hennes sambo hade bakat. Det var så gott så jag bad att få receptet som hon hade fått av någon bekant. Varifrån det kommer ursprungligen vet jag inte. Ursprungsreceptet var stort så jag har halverat satsen.



LCHF-bröd

5 ägg
50 g smör
1/2 dl turkisk yoghurt (jag använde rysk)
1/2 dl grädde
1 dl mandelmjöl
2 msk kokosmjöl
2 msk pofiber
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 dl valfria frön och nötter (jag hade solros-, pumpa- och linfrö plus lite svarta och vita sesamfrön)

Vispa äggen kraftigt.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa i smör, yoghurt och grädde i äggsmeten.
Blanda noga ihop alla torra ingredienser. Rör ner dom i äggsmeten och låt den svälla 5 - 10 minuter.
Klicka ut på bakplåtspapper och platta ut till 1 - 1 1/2 cm tjocka kakor i valfri storlek.
(Jag gjorde 8 st kakor och plattade ut dom med fuktiga händer. Det är en kladdig deg.)
Strö på flingsalt och sesamfrö.
Grädda i mitten av ugnen ca 25 - 30 minuter i 170 grader.

Ät och njut!


Jag tycker egentligen inte om bröd med kokosmjöl men här blev inte smaken från mjölet så markant och med lite smör och pålägg på kändes det inte alls att det fanns kokosmjöl i brödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar