lördag 6 september 2014

Basker

Nu när jag längtar efter höst har sommaren kommit tillbaka. Men det dröjer nog inte så länge innan det är dags för mössa och min senaste är klar att tas i bruk. Jag har känsliga öron och har mössa från höst till vår. Garnet till den här baskern köpte jag i min lokala garnaffär i början på året, ett alldeles underbart mjukt garn i alpacka. Det är ett extra plus att det är ekologiskt också.


Baskern är stickad med inspiration från Tant koftas "Hit och dit" mössor. Kanten är rätstickad och mössdelen är stickad som Dödergöks fluffiga basker men med fler maskor eftersom jag har använt tunnare garn. Jag stickade en basker helt efter eget huvud först men så var jag inte nöjd och repade upp den och stickade den här och nu är jag helnöjd.


Garn: ca 85 g Alpacka Superfine från iloyarn
Stickor: rundsticka 4 mm

Jag har gjort ett eget namnband också. Lite roligare med egna än köpta men jag har en del kvar av dom köpta och kommer att använda dom ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar