onsdag 27 maj 2015

Döskallesjal

På 70- och 80-talet stickade och virkade jag mycket i bomullsgarn 8/4 som jag köpte billigt i härvor. Jag har en hel del härvor kvar men det mesta är i pastellfärger som inte alls är "mina" färger så jag får virka/sticka av det och ge bort. Till min yngsta dotter Mia stickade jag en regnbågsfärgad pyttipanna för tre år sen men eftersom den var i ullgarn och hon är lika känslig som jag när det gäller ull så har den inte blivit mycket använd. Så nu har hon fått en sjal i bomull som inte kliar.


Mönster till Döskallesjalen hittade jag hos Camillas livsstil
Garn: ca 215 g bomull 8/4
Virknål 3 mm
Storlek: längd 160 cm, 65 cm från spetsen och upp till nacken


Med facit i hand så hade jag nog valt en grövre virknål för att sjalen ska bli mjukare men det är alltid lätt att vara efterklok. Den kanske mjuknar med tiden.

3 kommentarer:

  1. Vilken underbart vacker sjal du gjort
    Jättevacker färg.
    Här hos mig skiner solen och det är vansinnigt varmt i vår lägenhet. Vet inte vart jag ska ta vägen.
    Kan tyvärr inte förflytta mig på grund av att jag har artros i en höft och i ett ben och har ont som bara den. Får ingen tid hos någon läkare förrän i Augusti.
    Inte min mening att gnälla men det gör så vansinnigt ont.
    Jag hoppas du har en skön dag.
    Kram från mig.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margit!
      Jag satt på tåget i fredags och försökte svara på din förra kommentar. Två gånger försvann svaret bara och då gav jag upp.
      Jobbigt att ha så ont. Har du försökt med sjukgymnastik. Min mamma har artros i knäna och i väntan på operation gick hon hos en sjukgymnast och nu är hon såpass bra att hon inte behöver opereras.
      Kram

      Radera
  2. Tack snälla Du. Ska tala med en sjukgymnast. Kanske jag också kan slippa operation.
    Det skulle vara helt underbart.
    Jag är livrädd att gå igenom en operation.
    Datorer är något för sig själva. Vad var det som hände?
    Kram från mig.
    Margit(maxelonia)

    SvaraRadera