söndag 25 oktober 2015

Krokad babyfilt

Jag har fortfarande ont i armarna och har inte handarbetat på tre veckor. Värken i armarna blev inte precis bättre av att min blindtarm opererades bort förra helgen. När man inte kan använda magmusklerna så måste man använda armarna desto mer och det har jag verkligen känt av. Jag är sjukskriven en vecka till och kanske kan få nåt litet sytt i alla fall.


När jag såg ett inlägg om krokning med omslag hos Knappmakerskan så var jag såklart tvungen att testa. Garnet jag använde är köpt på Netto och jag hade väl ångrat att jag alls köpte det. Varken kvalité eller färger hör till mina favoriter precis. Jag började med att kroka ett helt nystan innan jag bytte färg men så var jag inte riktigt nöjd med det utan det fick bli smalare ränder med ännu smalare ränder av turkos emellan. Filten blev större än mina babyfiltar brukar bli men jag fick så gott som slut på garnet i alla fall.


Storlek ca 106 x 110
Garn: ca 450 g Eja från Netto
Kroknål 8 mm

Nej du ser inte dubbelt. Det är så filten ser ut.

Så här ser filten ut på framsidan. Jag vet inte om det är garnet eller att kroknålen var för grov eller krokningstekniken men filten är väldigt sladdrig.


Baksidan ser nästan stickad ut. Det som är bra med den här tekniken är att både fram- och baksida är snygga och att kanterna inte krullar sej som med vanlig krokning. Tjock och fluffig blev den också. Jag kommer nog att kroka fler sådana här filtar men då i ett annat garn och kanske inte så överdimensionerad kroknål. För den var rolig att kroka trots att jag inte är helt nöjd.


Snart dags att skicka iväg den här filten plus lite annat som är klart sen tidigare till Slättmissionens Hjälpande Hand.

2 kommentarer:

  1. Vilken vacker filt du gjort.
    Jag önskar dig en skön Helg.
    Hälsningar från Uppsala
    Margit / maxelonia

    SvaraRadera
  2. Tack Margit!
    Jag önskar dej detsamma.
    Kram

    SvaraRadera