torsdag 22 juni 2017

Väskor, kassar och påsar

När jag blev pensionär började jag rensa i mina skåp. Jag har bott i samma lägenhet i 21 år nu och fast jag inte är mycket för att shoppa (gäller inte garn och tyg förstås) så har det samlats rätt mycket i skåpen ändå (läs: dom är överfulla). Jag tar ett skåp i taget och mitt sk syskåp (=garderob full med tyger och sånt) blir det sista jag tänker rensa. Det är tur att min sylust har kommit tillbaka så kanske jag inte behöver rensa bort så mycket sen utan får plats med mina tyger ändå. Om jag kan låta bli att köpa mera förstås. Igår "råkade" jag beställa lite trikåtyger från Hjärtegryn på Facebook.


Några kassar glömde jag ta kort på innan jag gav bort dom men här finns en del att titta på ändå. Jag tycker nästan alltid att den senaste kassen är den finaste men jag skulle drunkna i kassar om jag behöll alla.


Jag tycker det är roligt att ge bort det jag har gjort. Den här väskan sydde jag till min kusins fru istället för blomma när min mamma och jag var och hälsade på. Väskan är sydd av en gardin och fodret är från ett barnpåslakan. Båda tygerna och knappen är köpta på loppis.

Mönster till väskan finns här. Knäppningen har jag lagt till efter jag gjorde mönstret.


När mitt äldsta barnbarn fyllde 14 år sydde jag en kasse till henne att lägga dom andra presenterna i. Yttertyget är en gardinstuv som min svägerska köpt till mej nån gång. Fodret är från ett påslakan köpt på loppis. 

Sydd efter mitt eget mönster på en enkel vändbar kasse.
Storlek: botten 8 x 25 cm, höjd utan handtag 34 cm.


Det är sällan jag syr två exakt likadana kassar men den här gången blev det så. En kasse gav jag till en arbetskamrat som kom och hälsade på och den andra fick min svärdotters syster som skulle gifta sej. Yttertyget är en duk från loppis och fodret är också från loppis. Jag köpte två bitar av det rosa tyget med blomkrans och jag tror det var tänkt att sy kuddfodral av. Jag anpassade storleken på kassarna efter fodret och dom blev ganska stora.

Sydd efter samma mönster som ovanstående kasse.
Storlek: botten 12 x 36 cm, höjd utan handtag 42 cm.


Jag behövde en ny necessär och ville ha en ny väska och då blev det detta setet i gladtyger från loppis. Det är sällan jag syr eller köper något i orange men jag fastnade för dom här tygerna direkt.

Väskan är sydd efter samma mönster som väskan överst.

Necessären finns inget mönster till (än).
Storlek: botten 5 x 25 cm, höjd på kortsidan 14 cm.


Jag har hållit på att plastbanta några år nu och nu har turen kommit till plastpåsarna. Det har kommit massor av mönster på både stickade och virkade fruktpåsar. Det känns bra att inte bära hem mer plast än nödvändigt. Oftast lägger jag frukt och grönsaker direkt på bandet i affären men till vissa saker vill man ändå ha en påse. 

Den blå virkade påsen hade jag inget mönster till. Dom stickade är "Weightless Produce Bag" (längst ner på sidan finns en länk till mönster på svenska). För att slippa sy ihop botten så har jag lagt upp med Judy´s Magic Cast On och avmaskat elastiskt för att få en vidare öppning. Påsarna är gjorda i tunna bomullsgarner och väger 8 - 12 g. Jag föredrar dom stickade eftersom dom är mer elastiska än den virkade.

Järbos blogg idag finns Garnomeras mönster till en stickad fruktkasse med släppta maskor. En sån ska jag sticka nästa gång. 


Ibland är det för stora hål i nätpåsarna t ex när man köper nötter i lösvikt eller bigarråer. Då kan det vara bra med en påse i tyg. Dom här sydde jag av mina gamla köksgardiner som var av ett väldigt tunt tyg. Jag får ut 9 påsar på varje längd dvs totalt 18 påsar. Så många påsar behöver jag inte själv men det kan hända att några av dom hamnar hos släkt och vänner. När jag var och handlade mat idag tyckte kassörskan att mina påsar var söta.

Det finns inget mönster till påsarna men kanske att jag gör en tutorial på hur jag sytt dom.
Storlek: 21 x 25 cm. Vikt: ca 6 - 7 g per styck.



För några år sen undrade mitt barnbarn T varför jag har kläder i mitt syskåp. På golvet står det ett stativ med trådbackar till mina sysaker o dyl. Längst upp är det en rejäl hylla som är full med tyger. På klädstången har jag numera bara kläder som jag ev tänker sy om nån gång. Så nu är det ett syskåp på riktigt.

2 kommentarer: