fredag 23 mars 2018

Mandala och domino

Jag har länge tänkt att jag ska virka en matta av tarn (=t-shirt yarn) och har sparat gamla tröjor men färgerna jag har på mina kläder passar inte riktigt in i mitt hem så jag lade ner det projektet och köpte ett tjockt återvinningsgarn istället. Mattan var väldigt snabbvirkad. Det tog bara några dagar att göra den. Den kunde varit lite större. Jag funderar på att virka på den lite eller göra en till som är större. 


Storlek: 78 cm
Mönster: Bautawitch Blomstermandala
Garn: ca 700 g Hooked Ribbon XL
Virknål:10 mm


Ett stickat eller virkat överkast har också funnits länge på min att-göra-lista. Men det har inte varit lätt att välja garn och mönster. Jag ville inte ha ett tungt överkast men det fick heller inte vara "håligt". Jag vill inte se mitt påslakan genom överkastet. Så var det någon i en Facebookgrupp som lade ut ett dominostickat överkast som jag tyckte var så fint. Jag valde samma garn men i en annan färgställning som matchar min matta. Dessutom stickar jag på tvären för jag ville ha en taggig kant. Jag lånade boken Dominostickning av Vivian Høxbro på biblioteket för att lära mej hur jag skulle sticka.


Garn: Järbo Elise i färg 69026 rosa/beige print
Stickor: rundsticka 3,5 mm


Jag är inte riktigt nöjd med hur hörnet blir. Funderar på hur jag ska lösa det. Ta bort hörnrutan eller sticka en trekant eller nåt annat. Någon som har en idé?


Jag har fått ett önskemål om att blogga om hur det går med folkdräkten. Det kommer inlägg om det så småningom. Ska bara ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar