torsdag 13 september 2018

Förklädet - check

Förklädet till Fräknedräkten har varit klart ett tag. Det var bara en liten detalj som var kvar att göra. Jag hade sytt fast förklädesbandet i förklädet i båda ändarna men inte delat det. Bandet var 2,5 m långt och jag var osäker på hur jag skulle dela det så jag frågade på kursen i måndags. På den sidan man knyter ska bandet vara 1 m och 1,5 m på andra sidan. Fråga din dotter vilken sida hon vill knyta på sa en av kursledarna men jag frågade inte utan bestämde att hon ska knyta på vänster sida. Jag tror inte jag hade fått nåt annat svar än "Bestäm du".


På min lilla balkong är det omöjligt att ta kort på såna här stora saker så det fick bli på föräldraskapets altan. Där borde jag i och för sej ta kort på alla mina alster för den miljön är så fin med alla min mammas blommor. 


Förklädet är sytt i ett blommigt bomullstyg. Det fanns flera olika att välja på och min dotter valde detta som passar bra i färg till dräkten. Bredden på det tillklippta förklädet är 100 cm och längden 90 cm (5 cm kortare än kjolen) plus 1,5 cm för fållen. Först fållade jag sidorna med mycket smala sömmar och sedan en smal fåll nertill.


I linningen gjorde jag markeringar för rynkningen. Tre rader med 5 mm mellanrum och 4 mm mellan stygnen. Rynktrådarna dras åt hårt och får ligga till sej lite innan man syr.


Linningen skulle bara klippas 3 cm bred men jag tyckte det lät väldigt lite med tanke på att den ska vikas dubbel och sömsmån på 2 sidor ingår så jag ökade till 4 cm. Längden anpassas efter förklädets bredd plus 5 cm. Förklädets bredd är lika med kjolens bredd från sidsöm till sidsöm (nu är det inga sidsömmar på kjolen men där dom skulle varit).


Först sydde jag en efterstygnsrad genom den vikta linningen ca 12 mm från traskanten. Sedan vek jag in sömsmånen (5 mm) på framsidan och sydde fast förklädet i linningen med ett fållstygn i varje rynka.


Baksidan syddes fast på samma sätt och sedan sydde jag fast förklädesbanden i linningen. Allra sist klippte jag itu dom och fållade.


Ifall jag någon gång skulle sy ett nytt förkläde så är det bra att ha lite anteckningar om hur jag gjorde. Men det blir nog inga fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar