fredag 28 september 2018

Livstycket - ryggen

När jag hade lagt ut det förra inlägget om livstycket hörde min dotter av sej och sa att hon hade gått ner i vikt i sommar men glömt säga det till mej och då tappade jag lusten att sy en liten stund. Det här livstycket ska sitta väldigt tajt och när jag jämförde hennes nya mått med dom tidigare så var det ganska många cm som skilde. Så jag började sy på ryggstycket istället för framstycket för där behövs inga ändringar göras. Jag var uppe hos henne i Dalarna förra veckan och provade toillen igen och visst var den något större nu men inte så mycket som jag trott. Dom tidigare måtten var från december förra året och toillen provade vi i början på juli. Så jag kör på utan ändringar.


Sömmen mitt bak på ryggstycket var det första jag sydde på livstycket om man inte räknar med tråcklingen för sylinjerna. Här har jag vikt in alla sömsmåner mot avigan, utom i sidsömmarna, och tråcklat fast dom och pressat.


Så här såg det ut från avigsidan. Dom vita lapparna är vlieseline som jag strök på mellan skörtfliken och sidsömmen för att förhindra att tyget rispade sej när jag klippte upp i vinkeln. Det är vlieselinbitar även mellan ryggsömmen och skörtfliken.


Här är ryggstycket färdigt. Jag glömde ta bilder på när jag lade ut fodret och tråcklade fast det i mittsömmen. Sedan vek jag in fodret runt om och sydde fast det med fållstygn där stygnet skulle sys över en tråd på framsidan. Pilligt värre och svårt att se trådarna men som tur är så har jag en lampa med förstoringsglas i.  Stygnen syns som små vita prickar på framsidan men dom är så små så dom syns inte på denna bilden. Det vita som syns längs kanterna är tråckelstygnen. Dom får vara kvar tills livstycket är färdigt.


Avigsidan av livstycket. Jag har sytt fem lodräta rader med efterstygn som bildar kanaler där jag ska stoppa in spröt när livstycket är färdigsytt. När jag sydde fast fodret lämnade jag en öppning upptill så jag kan stoppa in spröten. Det ska vara totalt 32 spröt i livstycket. Bak och i sidsömmarna blir det runda plastspröt. Framtill blir det platta metallspröt. Jag hade tänkt lägga ett spröt på ryggstycket när jag tog kort men det glömde jag. Nu håller jag på med framstyckena. Fortsättning följer ....


Svårt att få till rätt färg på bilderna men det färdiga ryggstycket stämmer bäst i färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar