onsdag 25 juli 2012

Liten mormorsväska

Jag är egentligen ingen väskmänniska. Jag har alltid ryggsäck till jobbet och om jag ska ut och gå eller nåt så stoppar jag det jag behöver i fickorna men på sommaren har jag sällan plagg med fickor och då kan jag behöva en liten väska. Som den här lilla virkade väskan:
Storlek: 11 x 13 cm
Garn: rester av Tilda från Svarta Fåret
Virknål: 3 mm

Virkad av mormorsrutor men eftersom jag inte ville ha den kvadratisk men ändå ville ha "blomman" i mitten kvar så fick jag hitta på en rektangulär variant.

Så här gjorde jag rutan:

Upprepa * - * så många ggr som det står
Förkortningar:
lm - luftmaska
sm - smygmaska
st - stolpe
hst - halvstolpe

            Lägg upp 8 lm. Slut till en ring med en sm.
Varv 1: Börja med 3 lm (=1:a st) 2 st, *2 lm, 3 st* 2 ggr, *1 lm, 3 st* 2 ggr, *2 lm, 3 st* 2 ggr, 1 lm,
3 st, 1 lm, 1 sm i 3:e lm i 1:a st. Klipp av garnet, dra ut garnöglan och dra tillbaka den med virknålen i  samma lm  som du gjorde sm i (se bild nedan)
Efter första varvet ser rutan nästan rund ut men dom fyra hörnen syns tydligt.

Varv 2: Nu virkar du nästan som en vanlig mormorsruta men det ska vara 3 hst i 1-lm-bågarna med
1 lm mellan varje st-grupp och 3 st, 2 lm, 3 st i 2-lm-bågarna (=hörnen).
Efter andra varvet ser rutan mer rektangulär ut. Här visar jag var drar tillbaka garnet efter sm.

Varv 3 och resten av rutan: virkas som en vanlig mormorsruta men skillnaden är att det är 2 st-grupper mer på långsidorna. Skillnaden mellan lång- och kortsida blir mindre ju större ruta man gör.
Stickskolan har en beskrivning på hur man virkar en mormorsruta.

Jag virkade 2 likadana rutor till min väska, fodrade den med bomullstyg och sydde på en dragkedja på foder och ruta innan jag sydde ihop fodret och sen virkade ihop väskan med fm från rätsidan. Remmen är en lång luftmaskkedja som jag virkade några varv fm i.

1 kommentar:

  1. Så fin! Och lagom stor. Nog skulle man behöva en "lös ficka" ibland.

    SvaraRadera