lördag 21 juli 2012

Havreplättar och möra kakor

På lördagar vaknar jag oftast vid den tiden klockan ringer på vardagarna (halv 6) och kan för det mesta inte somna om och då brukar jag lägga ner lite tid på frukosten. Idag gjorde jag havreplättar. Recept från Hemmets Journal. Jag använder inte sötningsmedel så jag sötade med agavesirap istället. Jag har ingen plättlagg (har haft en men den blev nog kvar vid nån flytt) så jag stekte lite större plättar, 3 st i en stor stekpanna. Smeten flöt ut och havregrynen låg kvar i mitten. Det blev lite grötkänsla av plättarna men dom var goda. Ska nog mixa havregrynen nästa gång. Äppelkesellan var riktigt god men jag tog inte den magra varianten förstås.
Bilden har jag lånat från HJ. Mina blev inte lika fina.

Sen bakade jag en sats Apelsinmörkakor.
 Recept från matklubben.se. Dom här kakorna var så möra så dom ramlade ihop bara man tittade på dom (lite lätt överdrift kanske) så jag lägger inte ut nån länk på dom men jag ska klura på hur man ska få dom att hålla ihop bättre för dom var goda. Kanske inget för den som vill ha söta kakor. Dom är sötade med agavesirap och bakade av kokosmjöl, pofiber och fiberhusk och det passar mej bra eftersom jag inte tål vetemjöl.

Imorgon är det söndag och då sover jag förhoppningsvis några timmar längre. Och nu har jag med hjälp av Mia lyckats fixa tiden på inläggen så nu är jag inte kvar vid Stilla Havet längre utan går efter Stockholmstid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar