lördag 21 juli 2012

Så gjorde jag mobilfodralen

Mormorsrutor är väldigt enkla att virka. Det enda man behöver kunna virka är luftmaskor (lm), stolpar (st) och smygmaskor (sm).

Min dotter Mia och alla andra som håller på att lära sej virka kan titta in hos Garnstudio för att lära sej grundmaskorna med Drops instruktionsvideor.  (Virkpia har annars en väldigt bra sida med virkningens grunder men tyvärr så har hennes bilder försvunnit från bloggen men jag hoppas att hon får ordning på den)



   

Så här gjorde jag:  

Storlek på mobilen: 7 x 13 cm
Garn: Det mörka: Tilda från Svarta Fåret 
          Det ljusa: Bomullsgarn 8/4
Virknål: 3 mm

Börja med att virka 5 mormorsrutor, 4 varv på varje ruta, på 4:e varvet virkade jag ihop rutorna till en smal remsa. Virka sen ett varv med st och lm, precis som på rutorna, runt hela remsan. 
Så här ser det ut efter det:
Eftersom det ljusa mobilfodralet är virkat i ett lite tunnare garn så virkade jag ett varv fm med rosa runt remsan, 1 fm i varje st och 1 fm runt varje lm utom i hörnen där jag virkade 3 fm runt lm. På ena kortsidan virkade jag några extra varv fm med det rosa. Även på det mörka virkade jag några varv fm på ena kortsidan. Det blir öppningssidan (=framsidan).

Om du inte har fäst alla garnändar än så är det dags att göra det nu.

Vik remsan med avigsidan inåt med 2 rutor på ena sidan (=framsidan) och 3 på den andra. Börja virka från vikningen med baksidan (=3-rutor) mot dej Fäst garnet med en smygmaska i vikningen och virka ihop fram- och bakstycke med fm, 1 fm i varje st och varje lm. (Här kan man virka in garnänden i dom fasta maskorna.) 

När du kommer till den 3:e rutan (=locket) virkar du fm runt rutan som tidigare med 1 fm i varje m. Om du vill ha en ögla att knäppa knappen med så gör du en lagom lång lm-kedja när du har kommit en bit efter mitt fram på locket. Fäst lm-kedjan med en sm i en fm på andra sidan mitt fram ("baklängesvirkning"), virka fm runt lm-kedjan, prova på knappen om öglan blir lagom stor, fortsätt sen att virka fm runt rutan tills strax innan nästa ruta. Nu virkar du ihop andra sidan precis som den första. Ta av garnet och fäst och fodralet är klart.

Om du vill ha en axelrem som på det mörka fodralet:
Fäst garnet med en sm i den hopvirkande fm-kanten. Virka lm till lagom längd, jag gjorde den 120 cm. Se till så lm-kedjan inte vrider sej och fäst garnet med en smygmaska på andra sidan av fodralet. Virka en sm till bredvid den förra. Virka 1 fm i varje lm, fäst med 1 sm på den första sidan. Ta av garnet och sy några extra stygn på båda sidor om remmen.


Hoppas någon fattar hur jag gjorde. Jag tog tyvärr inte några bilder under tiden jag höll på. Ska tänka på det nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar