lördag 19 januari 2013

Vågade vantar på g

Nu har livet återgått till det normala och tiden att handarbeta har krympt men jag har alltid minst en stickning på gång. Just nu stickar jag på vantar som ska tovas så småningom.


Dom röda vågorna är stickade i mosaikstickning (eller flerfärgsstickning med lyfta maskor). Mönster till vågorna finns i den lilla boken "Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor" som jag köpte från 2stickare.


Jag läste en negativ recension om den här boken ungefär samtidigt som jag funderade på att köpa den. Jag köpte den ändå. Om man inte har stickat något i mosaikstickning så är det här en bra början, tycker jag.  Det finns 21 enkla mosaikmönster som t ex Vågor som jag har stickat. Egentligen med tre färger men jag valde att ha två. Det enda jag saknar är diagram till mönstren. Jag föredrar det framför en massa text som jag lättare går vilse i.

Om jag hade gjort mönstret till vågorna så hade diagrammet sett ut så här:



Det gick inte så bra att sticka båda vantarna samtidigt när jag stickade med två färger på varje vante. Det blev trassligt värre! Så jag stickade en i taget tills mosaikstickningen var klar och sen fortsatte jag sticka båda på en gång.

4 kommentarer:

  1. Ser lovande ut! Alltid läskigt att tova, då förlorar man ju lite kontrollen :) Håller också på med vantar, men virkade då, mitt första försök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig virkat vantar men det har blivit desto fler stickade och ändå kunde jag virka långt innan jag kunde sticka. Lycka till med dina vantar!

      Radera
  2. Ser ut att bli fina vantar! Och kul att se att även en gammal handarbetare som du verkar lära dig nya saker hela tiden. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns hur mycket nya grejer som helst att lära sej ju. Förr hade vi inte Internet att hämta idéer och inspiration från. Det är mycket roligare numera.

      Radera