tisdag 1 januari 2013

En snurrig halsduk till

Nytt år men jag fortsätter med julklapparna nån dag till.
Min svägerska önskade sej en brun volangsjal av "garn" som ser ut som ett tunt nät. Elak som jag är erbjöd jag mej att lära henne att sticka så hon kan sticka en sån själv för jag vägrar. Tråkigare än tråkigt! Istället stickade jag en likadan volangsjal som jag gjorde till min mamma i höstas. Här finns den.

Garn: okänt garn från loppis men det känns som ull. 
Stickor: Rundsticka 6 mm, 120 cm lång
Mönster till "Snurrig halsduk" köpte jag på symässan i våras


Garnet jag köpte på loppis för 10:- vägde 80 g och det var ungefär vad som gick åt till mammas sjal. Men det här nystanet började med ljusblått och jag tyckte inte om övergången mellan det blå och det ljusbruna så jag repade upp och tog bort det blå och då hade jag bara 60 g kvar. Jag stickade 2 varv mindre än på mammas och slutade med "bara" 1197 maskor istället för 1496. Garnet räckte inte riktigt till avmaskningen så jag använde annat mörkbrunt garn dom sista ca 20 cm men det var det ingen som märkte.


Den här sjalen fick helt klart godkänt av svägerskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar