torsdag 16 november 2017

Tovat eller valkat?


Numera vet jag att man inte tovar stickade saker utan man valkar. Tovar gör man med lös ull och valkar gör man med det man gjort av ullgarn. Men det är inte lätt att börja säga att jag har valkat mina vantar och tofflor i det här inlägget men jag ska försöka tänka om. Jag hade skrivit tovat i etiketterna såg jag nu men det är ändrat på detta inlägget iaf.


Dom här vantarna var nog det sista jag stickade förra året men dom har ännu inte blivit använda. Vintern var inte så kall men snart är det vinter igen. Garnet har funnits i min ägo några år och äntligen blev det vantar till mej som planerat. Jag valkade dom i maskin enligt anvisningar i mönstret. 


Det är tur att jag har lagt in mina alster i Ravelry numera så jag vet vad jag använt för mönster, garn och stickor.

Mönster och garn till vantarna har jag köpt hos Vinterverkstan
Stickor: rundsticka 4,5 mm


I restgarner blev det ett par härligt varma valkade tofflor. Dom var färdiga i januari och har använts flitigt och är sköna att ha på. När jag hade kommit en bra bit på dom så tänkte jag att jag borde gjort dom randiga istället men jag hade ingen lust att repa upp så dom fick vara så här. Med dubbelt garn och grova stickor gick det fort att sticka fast dom ser överdimensionerade ut innan valkningen. Det blev två omgångar i maskin på 60 grader innan jag blev nöjd. Andra gången fick två tennisbollar vara med i maskinen.


Mönster till tofflorna finns här.
Garn: ca 165 g Drops Eskimo och Eskimo Print
Stickor: rundsticka 8 mm



För tillfället är det stickning som gäller och sylusten lyser med sin frånvaro. Jag borde verkligen börja sy på dotterns Bohusdräkt men bomulls- och lintygerna är tvättade i alla fall. Jag har fortfarande drygt ett år på mej men i den här takten lär den inte bli klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar