lördag 14 april 2018

Särk på gång

Jag hade tänkt skriva om folkdräktens delar efterhand som dom blir klara men "någon" vill att jag ska skriva under tiden jag syr på den så då får jag väl göra det då. Jag har tagit bilder under arbetets gång men hade inte tänkt skriva särskilt detaljerat och eftersom jag inte har så mycket kvar på särken så blir det många bilder i detta inlägget. Bilderna och färgerna är inte speciellt bra men dom får duga. 


Det är min yngsta dotter som önskat sej en folkdräkt i 40-årspresent. Hon valde en Fräknedräkt. Den som vill läsa mer om valet och tygerna kan göra det här. Jag syr en annan särk än den som är på bilden och förklädestyget är heller inte samma. Jag går en kurs i dräktsömnad. Det är två gånger kvar av tolv. Ulla Centergran, som gjort många av mönstren, är en av kursledarna. Det är roligare än jag trodde det skulle bli.


Det första jag sydde var underdelen av särken som är i ganska grovt oblekt linne. Resten av särken är sydd i blekt tättvävt bomullstyg. Det är kilar i sidorna på särken för att den ska bli vidare nertill. Sidsömmarna är fällsömmar. Först syr man ihop med efterstygn och sen viker man in sömsmånen och syr fast med fållstygn. Smala fållar både upptill och nertill. 


Nästa moment var att sy fast ärmspjällen (en fyrkant för att öka vidden i armhålan) på ena sidan av armen upptill men det har jag inga bilder på. Efter det var det dags att förbereda för rynkning. Tre rader med prickar med 3 mm mellanrum och 5 mm mellan raderna. Hela nederkanten mot ärmlinningen, 70 cm, och 40 cm upptill vid axeln skulle prickas. Det var ett drygt jobb och ganska tråkigt.


Här är en bild på rynktrådarna upptill på ärmen. Sydda med efterstygn.


Det är nog svårt att se men ärmlinningen sys ihop först med efterstygn, knapphål sys i båda ändarna och linningen dekoreras med franska knutar innan den sys fast i ärmen. Innan jag började sy fast ärmen så kändes det nästan omöjligt att ärmen skulle få plats i den smala "rännan" på 5 mm som är mellan fram- och baksida på linningen. Men det gick galant. Först syr man fast ärmen med fållstygn från framsidan i vecken. Sedan klipper man ner sömsmånen och petar ner allt i linningen och syr fast från baksidan.


Ärmlinningen fastsydd och klar.


Axelförstärkning är det på båda axlarna. På den här dåliga bilden syns det inte hur fint det blev med dubbla rader av efterstygn med franska knutar mellan och två enkla blommor längst ut mot axeln.


Sen var det dags att sy kragen. Först ett monogram mitt fram med rött sysilke. Jag använde en bit av linnet från underdelen att sy pyttesmå korsstygn i. Varje stygn är ca 1mm. Det var pilligt värre och ännu pilligare att få bort linnet sen. MLD står för Mia LarsDotter men skulle faktiskt lika gärna kunna stå för Mia LeenasDotter. 


Det grova linnet i underdelen var ändå ganska mjukt och flyttade på sej när jag sydde så monogrammet hamnade lite snett. Jag funderade på att repa upp men justerade lite när jag sydde fast kragen istället. Tre rader med efterstygn med vit lintråd längst upp och franska knutar i rött sysilke mellan raderna.


Innan jag sydde fast kragen sydde jag ihop över- och undersida med efterstygn 15 mm från nederkanten och sen vek jag in sömsmånen som var 10 mm. Från framsidan sydde jag fast kragen på särken med efterstygn och sen klippte jag ner sömsmånen och sydde fast baksidan med fållstygn. Även här är det en rad med franska knutar mellan efterstygnsraderna.


Hopsömnad av ärmen pågår. Längst upp till höger är ärmspjället. Ärmen syddes ihop med efterstygn.


En färdig ärm. Fällsömmar hela vägen här också.


Den färdiga ärmen sedd från sidan med ärmspjället längst ner till höger. Rynkningen för ärmkullen längst upp till höger. Nu ska ärmen sys fast i särken och sen ska sidsömmarna sys. Sist ska underdelen sys fast. Inte så mycket kvar alltså. Fortsättning följer.


Det blev ett långt inlägg idag och jag undrar om någon har orkat läsa allt. Om ni inte har orkat göra det så förstår jag er mycket väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar