söndag 22 april 2018

Särken forts.

Den här veckan har det inte blitt så mycket sytt på särken och det är bara en gång kvar på dräktkursen. Jag hade tänkt vara färdig med särken när kursen är klar men så blir det inte. Resten av särken är inga konstigheter så det fixar jag ändå.


Det här är Gräfsnäsgården i Slottskogen i Göteborg. I huset till höger sitter vi och syr på våra dräkter i ett rum på baksidan. Fönstret till höger om ingången hör till Dräktbutiken.


En närbild på axelförstärkningen där dom små blommorna längst ut på axeln syns tydligt.


Här har jag börjat sy fast ärmen i särken. Först vek jag in sömsmånen på särken och sydde efterstygn 1 mm från den vikta kanten på dom mittersta 9 cm vid axeln. Det är där rynkningen ska sys fast sen. Sedan sydde jag fast resten av ärmen fram till ärmspjället med efterstygn.


Därefter sydde jag fast den rynkade delen med fållstygn. Så har jag sytt en rad till med efterstygn 4 mm innanför den yttersta raden. Nu återstår bara en rad med franska knutar mellan efterstygnsraderna. Dom hinner jag nog sy innan kursen imorgon.


Få se hur det går med min planering nu. Jag har tänkt att jag ska sy klart kjol och förkläde under sommaren men först ska särken bli färdig. Till hösten ska jag fortsätta på kursen och då ska jag sy livstycket. Det är lite komplicerat att sy så det behöver jag hjälp med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar