lördag 25 maj 2013

Gör en enkel applikation

Jag är inte särskilt bra på att rita så när jag ska göra en applikation "lånar" jag oftast en bild. Till en enkel applikation ska bilden vara enkel och ganska "ren" utan för mycket detaljer. Jag ville göra en bilapplikation och sökte efter bilder på google och hittade den här söta lilla bilen som är en stämpel från Scrapperian.

Jag lade in bilden i ett Word-dokument och förstorade upp den lite innan jag skrev ut den. Bilen är 9,5 cm lång och 6 cm hög.


Kalkera av bilens alla delar på papperssidan av en bit Vliesofix. Klipp ut en bit utanför linjerna.


Det behövs några små tygrester i lämpliga färger.


Pressa fast Vliesofixen på baksidan av tygbitarna. OBS! Pressa på papperssidan!


Klipp ut delarna.


Börja med bilkarossen. Ta bort pappret från Vliesofixen och lägg klistersidan (=avigsidan) mot bakgrundstyget. Pressa fast karossen.


Fortsätt med däck och fönster. Ta bort pappret och lägg delarna där du vill ha dom och pressa fast.


Dags för navkapslar och lampor. Ta bort pappret och pressa fast.


Avsluta med att sy en smal tät sicksack runt alla delar. Om applikationen ska sys fast på töjbart tyg så rekommenderar jag en bit rivamellanlägg under tyget för att det inte ska töjas ut. Rivamellanlägget är lätt att riva bort efter sömnaden.

Jag kanske ska tillägga att man får tänka på att bilden blir spegelvänd. Det gjorde inte jag så nu tycker jag att bilen kör åt fel håll.

Vad den här applikationen är sydd på får ni se någon annan gång.

2 kommentarer: