fredag 20 september 2013

Mera om mitt handarbetsbibliotek

Bortsett från sömnad är nog stickning favoritsysselsättningen just nu. Jag har en hel del böcker om och med stickning. Här är några av dom.


Min absoluta favorit bland stickböckerna är "Stickarens stora mönsterbok" som innehåller 300 mönster med allt från enkla mönster med bara aviga och räta till mer avancerade med flätor och spetsar och även lite flerfärgsstickat. En mycket inspirerande bok. Jag har bl a använt boken när jag stickade mina vantar med "diagonal ruta" som är mönster nr 97.





"Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor" (mosaikstickning) är ett litet häfte med 21 enkla mönster från 2stickare. Men jag saknar diagram till mönstren eftersom jag tycker det är lättare att läsa ett diagram än ett mönster med en massa text. Jag använde mej av mönstret "Vågor" när jag stickade mina "vågade" vantar.





Den här boken fick jag av min yngsta dotter, Mia. Hon var med i en bokklubb och missade avbeställa månadens bok och eftersom hon inte stickar fick jag den. Romantisk lantstil låter inte alls som min stil. Jag gillar mer rejäla grejer men det finns en del snygga saker i den här boken som jag kan tänka mej att sticka eller virka, för det finns lite virkat i boken också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar