lördag 9 februari 2013

Tovade vantar

Nu är mina "vågade" vantar färdiga. Tror jag!


Mönster till stickade och tovade vantar finns här.
Jag ökade några maskor för vågmönstrets skull.
Stickor: rundsticka 4 mm


Så här stora var vantarna innan tvätt. Jag tvättade dom två gånger i 60 grader. Första gången i en tvättpåse samtidigt som några påslakan från loppis. Då krympte dom inte särskilt mycket. Andra gången tvättade jag dom (utan tvättpåse) tillsammans med ett par gamla jeans. Då krympte dom ganska mycket. Jag funderar på att tvätta dom en gång till i 40 grader för att få lite bättre passform. Jag tycker om vantar som sitter ganska tight och det gör inte dom här precis men det kanske inte tovade vantar ska göra.


Jag har ruggat upp ytan med en borste så dom ser mjuka och fluffiga ut. Dom blev faktiskt mjukare efter tvätt än innan. Garnet var lite strävt att sticka med men den strävheten finns inte kvar längre.

1 kommentar:

  1. Dina vantar ser härliga ut, fint med grått och rött!
    Har stickat vantar och tovat i Tove förut men kunde inte påminna mig om vilken sticka jag använde, tack för att du angivit detta! (Jättebra i göteborgsväder, de står emot vind och väta fint, tycker jag!)

    SvaraRadera