lördag 1 juni 2013

Barnsäkra fikaunderlägg

Jag brukar alltid ha ett underlägg under min temugg för att skydda bordet och så ser det så trevligt ut. Från början hade jag små fyrkantiga saker i kork. Barnbarnet O, som nu är 7 år, knäckte dom flesta när han var några år gammal. Det låter så roligt och känns härligt när man knäcker tunn kork. Sen köpte jag underlägg i mjuk plast på IKEA och tänkte att dom kan ingen knäcka i alla fall. Nä nä!! Sist yngsta barnbarnet V, 2 år, hade varit här hittade jag ett dubbelvikt underlägg med rejäla tandavtryck på. Han kanske tyckte det var god konsistens på dom. Så nu har jag sytt mej några underlägg som inte går att knäcka eller bita sönder.


Mönster till "Mossbys fikaunderlägg" hittade jag i Fat Quarter nr 3/2012. Storlek ca 15 x 15 cm. Mina är sydda av tygrester förutom tyget till kantbandet som jag köpte på symässan i höstas till ett annat projekt (som inte är  klart än) men jag ändrade mej och använde det till underläggen istället. "Langettstygnen" har jag sytt på maskin (fast där heter dom nålsöm). Innanför kantbandet skulle det vara sicksack-band men jag bytte ut det mot spets. 


Jag lärde mej på köpet ett nytt smart sätt att sy fast kantbandet. Alltid roligt att lära sej nya saker. Men på baksidan skulle kantbandet sys fast för hand. Jag som avskyr att sy för hand tänkte ändå göra det men när jag efter två veckor bara hade sytt fast en halv baksida så bestämde jag mej för att det får bli maskin som vanligt och då gick det fort. Det kanske blir snyggare med handsytt men fy så tråkigt och det här duger för mej.


Min yngsta dotter sa lite sarkastiskt att dom är väl bra om ingen klipper i dom. Det var med tanke på hennes lilla pysselmarodör T, 4 år, som klippte sönder dockkläder för att ha i sina "installationer". Men det var nog nåt år sen så mina underlägg ska förhoppningsvis överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar